Rekrutacja pracowników jest ważnym etapem w rozwoju firmy, ponieważ od niej zależy efektywność pracy zespołu. Rekruterzy muszą dobrać właściwe osoby. Niekiedy najważniejszym kryterium nie są umiejętności, wiedza, certyfikaty, doświadczenie, ale cechy charakterologiczne. Rekrutację tego typu przeprowadza się wtedy, gdy najważniejszy jest zespół, współpraca, efekt synergii.
Rekrutacja może ma tryb otwarty (rekrutacja zewnętrzna) lub zamknięty (rekrutacja wewnętrzna). W pierwszym przypadku dobiera się pracowników niższego szczebla, gdy nie trzeba poświęcać czasu na przystosowanie nowego członka do specyfiki pracy zespołu, wtajemniczać go w zwyczaje, charakter relacji panujących między współpracownikami.
Jednak w przypadku braku właściwych kandydatów spośród zatrudnionych w danej firmie trzeba przeprowadzić rekrutację zewnętrzną. Przedsiębiorstwa starają się jednak tego unikać, gdyż wtedy zespół nie pracuje tak wydajnie, jakby mógł.
Rekrutacja obejmuje zwykle kilka etapów. W pierwszym trzeba przesłać CV i list motywacyjny. W drugim rozwiązuje się testy numeryczne i testy kompetencyjne. Trzecią fazą jest rozmowa, a ostatnie stadium stanowi sprawdzenie kandydata w warunkach bojowych, czyli poddaje się go sytuacji, z którą będzie on mieć do czynienia na co dzień, podczas pracy w danej firmie.